Peugeot 408 PureTech 1.2 AllurePack

Ezzel kitűnsz – Peugeot 408

Hiába kutattam emlékeimben, csak a Taxi filmek ugrottak be a Peugeot márkával kapcsolatban. Egyszerűen nem volt Peugeot az életemben. Lehet hogy tudat alatt én is a „francia autót nem veszünk” szekta tagja voltam? Viszont a 406 formája nagyon tetszett, (a 407 formájáról inkább nem szeretnék nyilatkozni). Kapcsolatunk azonban megmaradt ezen a plátói szinten egész ez év tavaszáig, amikor nálunk járt a legújabb Peugeot 408 Phev, GT felszereltséggel. Le voltam nyűgözve. A forma, a beltér, a hajtáslánc. Ha nem hisztek nekem, nézzétek meg a videót.

Amikor megtudtam hogy jön hozzánk a típus belépő modellje is azonnal kétkézzel jelentkeztem, hogy na azt majd én. Köztudott, hogy a tesztautók általában magasabb felszereltségi kategóriákból érkeznek. Én szeretem, ha a realitások talaján maradva megnézhetjük, hogy milyen egy belépő közeli konfiguráció. Ezt történt itt, mivel a 408 sorozat kis benzinesét Allure Pack felszereltséggel kaptuk meg.

Peugeot 408 1.2 hajtáslánc

  • PureTech 1199 cm3 130LE benzin motor 8 sebességes automata váltóval.
Allure Pack fontosabb tartozékai az alap (Allure) csomaghoz viszonyítva:
  • Kulcs nélküli nyitás és indítás
  • Első és hátsó parkolóradar + Visionpark 1 (180 fokos tolatókamera)
  • 19” Jaspen könnyűfém keréktárcsa
  • Extra felszereltség: Safety Plus + Drive Assist 2.0 csomag

Szemből közelítve a járműhöz először az megújult Peugeot címer és a háromdimenziós hűtőrács ragadja meg a tekintetet. Szembe menve a terjedő igénytelen gyakorlattal, ami szerint más gyártóknál a vezetéssegítő rendszerek első érzékelői egy igen bumfordi téglalap alakú műanyag lap alatt kapnak helyet, tönkretéve a legrafináltabban kidolgozott orr terveket. A Peugeot mérnökei ezzel szemben, a címerpajzs mögé rejtették ezeket a kütyüket, megőrizve a formatervezők munkájának látványos gyümölcsét.

Peugeot 408 PureTech 1.2 AllurePack oldlanézet

Az erős vonások a karosszéria minden részén visszaköszönnek. Nem spórolták el a lemez hajlítást, az egységes látványért minden elemre ott vasaltak élet ahol az a legjobb összhatást adja. A hideg veríték futott végig a hátamon amikor az első sárvédőn a kerék tetejével egy magasságban egy, elsőre horpadásnak látszó, élet vettem észre. Elég sok helyen megfordultam az autóval, így nem volt teljesen kizárt hogy valamihez „hozzáértem”. De egy gyors körbenézés megnyugtatott, az él minden kerékjárati ív lemezén megtalálható. Ezt megúsztam.

A képeken is látható „Obsession kék” a model alap színe. A választható hat szín közül én ezzel venném. Mondjuk a „Titane szürke” sem rossz, ami a videón látható. Excentrikusabb vásárlónak elérhető az „Elixír piros”, bár az ilyen meleg nyárra a „Göngyházfehér” is jó választásnak tűnik. A feltűnésre kevésbé vágyóknak ott az „Artense szürke” vagy a „Perla Nera fekete”. Mondjuk aki bele akar szürkülni az utca egyhangúságába, az ne ezt az autót válassza mert ezzel a formával ez, a színtől függetlenül, nagyon nehéz lesz.

A kordivatot követő, 189 milliméteres hasmagasság a beszállást teszi igen kényelmessé és mindennapi ellenségeink, a törött padkák és óriás kátyúk elleni közdelemben nyújt jelentős segítséget.

 A közel négyezerhétszáz milliméteres teljes hossz, a 19” Jaspe könnyűfém tárcsákkal kiegészülve impozáns látványt eredményez minden szögből. A méretes karosszéria és a hozzá tartozó, a VW Passat tengelytávját 1 milliméterrel meghaladó, tengelytáv előrevetíti a beltér tágasságát.

Peugeot 408 Beltér

A hátsó ülések lábtere a külső méretek által előrevetített tágasságot igazolja vissza. 1:2 arányban osztottan dönthető háttámlák, könyöklő pohártartóval, két USB C aljzat, légbeömlők, minden ami a kényelmes utazáshoz szükséges. Sportolóknak síalagút segíti középen a pakolást. Igazi utazó autós érzés uralkodik hátul.

Peugeot 408 PureTech 1.2 AllurePack i-Cockpit

A pilóta helyét elfoglalva (ha már I-Cockpit®) hagyjunk magunknak idő, hogy szokjuk a látványt és az élményt. Az átlagosnál kisebb, nyolcszögletű kormány közepén szokatlan domborulat rejti a légzsákot és a kürtöt. A megfelelő vezetési pozíció megtalálásához kell egy kis idő, javaslom kezdetben a kormány legalsó állásba történő állítását majd innen indulva keresni azt a pontot, ahol már megfelelő a kartartás és még látszik a GT verzióban 3D-s, jelen példányban csak „egyszerű” digitális kijelző.

Nekem külön tetszett, hogy bár digitális a kijelző, csak egy, átgondolt ergonómiájú és jól olvasható, elrendezésben működik. A széria bőr/szövet kárpitozású ülések kényelmesek, de aki ilyen járműre adja a fejét annak erősen javaslom hogy válassza az AGR címkés fotelt. A különbség hosszabb távon lesz igazán érezhető és az autó hangulatához is sokkal inkább illenek. Amennyiben valaki bizonyos abban, hogy nem kívánja az AGR ülések felárát megfizetni, akkor ragaszkodjon tesztvezetéskor egy alap üléssel szerelt jármű kipróbálásához, más esetben csalódás fogja érni az új autó átvétele után.

AGR (Aktion Gesunder Rücken e. V.) - Kampány az egészséges hátért Egyesület

Az 1995-ben alapított egyesület célja:
"Az egyesület célja, hogy elősegítse a hátfájás megelőzésére irányuló kutatásokat, és e kutatások eredményeit feldolgozza annak érdekében, hogy hozzájáruljon a széles körben elterjedt hátfájás kezeléséhez" (az AGR e.V. alapszabályának 2. cikke).

AGR minősítést csak azoknak a termékeknek ítélik oda, amelyek hátbarát kialakítását egy független vizsgálóbizottság igazolja, amely különböző orvosi tudományágak szakértőiből áll. A minősítés különleges és jelenleg valószínűleg egyedülálló tulajdonsága az orvosi, multidiszciplináris megközelítés annak eldöntésében, hogy mely termékek kapják meg azt. 
Bővebben: https://www.agr-ev.de/

Vezetés, menettulajdonságok

Ahogy az ülések és a beltér már előrevetítette hosszú utazásokra, autópályára termett.

Az elinduláshoz nagy gázadás szükséges mert alacsony fordulaton a motor csak erőlködik, főleg bekapcsolt légkondi mellett. Városban pörgetve lehet vele közlekedni, de a gyakori megállás elindulás, esetleg lámpánál a start/stop nagy ellensége. A plugin-hibridekben kialakult rágurulós kisgázzal indulós stílusomat kifejezetten ellenezte és nagy rándulásokkal díjazta. Olyan érzésem volt, mint ha egy rossz kuplunggal szerelt kéziváltós autót vezetnék, amit néha magasabb fokozatban felejtek és ilyenkor rángat.

Azonban kiérve a városból, átlépve a 70 km/óra sebességet és felvéve egy egyenletes utazó sebességet, egy teljesen más gépjárműben találjuk magunkat. Szinte azon szurkoltam, hogy ne érkezek meg uticélomhoz annyira jó érzés az egyenes vonalú egyenletes mozgás ebben az autóban. Legyen az országúti 90 km/h vagy autópályás 130 km/h az érzés ugyan az, csak a váltó állását jelző ikon mutat D7 vagy D8 fokozatot. Erre van optimalizálva, illetve arra hogy a városi mozgatásnál taxis módjára felfelé dobálva a fokozatokat próbálja a kis hármohengerest optimális fogyasztási tartományban használni.

Kanyarban

Az egyenes vonalú mozgást nem véletlenül említettem. A 4687 mm teljes hossz, a 2787 mm tengely táv és a 189 mm hasmagasság előrevetítik, hogy a kanyar nem barátja a járműnek. Száraz úton még csak a billegés szab határt a lelkesedésünknek, vizes úton azonban már az ortolás jótékony hatása is a tempó mérséklésére ösztönzi azt a vezetőt akit a három henger bugyrából feltörő százharminc lóerő felelőtlen száguldozásra ösztökélt. A motor felől érkező hang 2500 fordulat körül meglepően markáns brummogásba vált. Szinte jól esik pörgetni a kis erőgépet és 3000-5000 fordulatszám tartományban tartva dinamikusan mozgatja a nagy testet. Persze csak szinte üresen, egyedül közlekedve. Három személlyel és a rendelkezésre álló 536 liter csomagteret maximálisan kihasználva, a menetdinamika békés családi autóra szelídül. De jól is van ez így.

Puretech 1.2 fogyasztása

Vegyes átlag a brusúra szerint 7,2 l/100km, és ezt valóban tudja is. Kíváncsian várom a WLTP mérés eredményét. Igaz, ennek a fogyasztásnak az eléréséhez városban szükség van a start/stop rendszer használatára, ami eseteként erős remegéssel állítja le és indítja újra a motort. 130 km/h sebességnél egyenletes haladáskor, 2500 fordulaton 6 liter körüli a fogyasztás.

használat a mindennapokban

„A jót könnyű megszokni” – örökérvényű igazság. Kényelmes, jól pakolható, jól vezethető autó a Peugeot 408. A két digitális kijelző kiegészül az i-Toggle funkcióval, amikor is a középkonzol kijelzője alatt hat digitális „gombot” tetszőlegesen állíthatunk be magunknak, mint egy telefon alján az ikonokat. Az Allur Pluse felszereltség esetén nem nagyon volt mit konfigurálgatni, ráadásul alatta ott vannak a fizikai gombok. De hát kell az „i” mindenhová mert különben nem elég innovatív. Na mind egy.

A hajtáslánc városi rakoncátlankodása mellett leginkább a légkondicionáló légbeömlőinek elhelyezése zavart. Gondolom nem vagyok egyedül azzal, hogy a légkondit szükséges rossznak tekintem és erre a különböző testrészeim folyamatosan figyelmeztetnek is. Így jártam a Paugeot 408-ban a bal vállammal. A hideg levegő befúvást én mindig a szélvédőre irányítom. Gondolom most a szélvédősök dörzsölik a tenyerüket, hogy milyen jó lesz amikor a kívülről nap által hevített belülről agyon hűtött szélvédőm kap egy kavicsot, de eddig még nem volt ebből gondom. Szóval hideg levegő a szélvédőre, hogy reumára hajlamos végtagjaim ne kapják direktbe.

Peugeot 408 PureTech 1.2 AllurePack légbeömlő
Iparművészeti remekmű, kár hogy nem oda fújja a levegőt ahol a legnagyobb szükség lenne rá. A felső rács a bűnös.

Azonban a Peugeot mérnökeinek sikerül a baloldali légbeömlőt, (és gondolom a jobb oldalit is csak ott nem ültem sokat) ami az ajtó üvegéről hivatott lefújni a párát, olyan szögben beállítani hogy az pont a bal vállamra fújt. Ezeken a nyílások fixen kerülnek beépítésre, irányítási és lezárási lehetőség nélkül. Mivel a teszt hete a nyár legmelegebb napjait hozta, jelentős mennyiségű reumakrémmel kellett ellensúlyoznom a vezetési élményeket.

A csomagteret nem érheti kritika, a kalaptartók masszívak, jól takarnak, a csomagtér jól pakolható variálható. A mélység miatt jól jönne acsomagtérbe a hátsó üléseket lenyitó gomb, na de én akartam az alacsonyabb felszereltséget tesztelni, szóval egy szavam sem lehet.

Esős időben a vastag hátsó lökhárító sáros nyomat tud hagyni a csomagtartóba pakoló áldozat nadrágján.

Ritkán látott extra volt számomra a tolató kamera mosó. Véletlenül találtam meg a menükben turkálva. Csapadékos időben megtett út végén nagy segítség tud lenni a parkolásnál, ha le tudjuk mosni a tolató kamerát. Ami ebben az járműben a 180 fokosra elkeresztelt, egyébként tolatókamerának igen jó minőségű eszköz. A 180 fok úgy jön ki, hogy tolatás közben a szoftver megjegyzi a már látott területek képét és folyamatosan integrálva mutatja a tolató kamera élő képe mellett. Szerintem egy veszélyes és értelmetlen funkció, mivel egy pillanatnyi állapotot rögzít és hamis biztonságérzetet kelt. Főleg azokban, akik használnak 360° -os kamerát és annak megfelelően próbálják ezt is használni. Értem én hogy jobban hangzik a 180°-os kamera mint hogy tolató kamera, de biztonsági funkcióval nem kellen játszani. Javaslom megvenni a 360°-os rendszert.

“ÉNítélet”

Imádtam. Még ezzel a motorral is el tudnám viselni. A Plug-in hibrid hajtáslánc minden igényt kielégít de az 4-5 millió forinttal többe kerül. A városi küzdelmek elkerülésére nagy segítséget jelenthet a hamarosan érkező hibrid hajtás amiben ugyan ez a benzin motor dolgozik, de kiegészül egy 21 kilowatt teljesítményű villanymotorral ami áthidalja a fentebb is említett kellemetlen működési tartományokat.

A 2023 augusztusi árlista szerint a tesztelt felszereltség ára 14 420 000,- Ft amiért most a gyári három éves jótállás mellé, magán vásárlók, akcióban további négy év kiterjesztett Optiway Optimum szerződéses garanciát kapnak, így 7 év vagy 150 000 kilométernyi garanciá már felveszi a versenyt a távolkeleti gyártók ajánlásával.

Kapcsolódó cikkek
Read More

Tudták még fokozni!

Fontos esemény, amikor megújul egy Golf, egy Focus, egy Astra, mivel sokan ismerik és sokan használják. Viszont amikor…